SHARING SUKA SUKA

Gudang Ilmu dan Media Sharing

Total Pageviews

Wednesday 3 December 2014

The Task Of Reading

A.   By Colin Rose (2002):

Speed​​reading is skillveryusefulforpurposesof skimming andunderstanding quickly andusually prevents us from boredom.Speed reading is the act of quickly absorbing written information. The goal is to read quickly but still retain comprehension of the material. The rate at which people read material is not a constant and varies greatly depending on several factors. Some material, such as school work or manuals, may require more contemplation and fewer distractions in order to process and still understand what is being conveyed. Being able to read ten books in a single day is useless if the reader is unable to retain comprehension of the material.
Skimming is used to get the main idea of a text. To find out whether an article in accordance with what we are looking for. To assess the article, is interesting to read further in detail. Speed ​​reading is skimming is usually about 3-4 times faster than normal reading.
Scanning is used to obtain specific information from a text. Typically, this is done if you already know exactly what you're looking to concentrate on looking for specific answers.
C. Methods
1.  Capture and identify the word-
In the process of reading, the eye acts as a catch senses of words in reading material. The words are then sent to the brain to be recognized as a vocabulary, a group of words, or understanding a sentence.
2.  Practice Eye Movement Speed
After practicing speed accurately recognize the words,now we will begin to acceleratetraining of eye movements. In the process of reading a person do with a catch word for word or even syllable by syllable.
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(RPP)
Nama Sekolah                   : SMP Negeri 7 Bulukumba
Mata Pelajaran                 : Bahasa Inggris
Kelas / Semeste               r              : IX (Sembilan) / I (satu)
Standar Kompetensi   : 2. Memahami makna dalam teks lisan fungsional dan menolog pendek sederhana yang berbentuk procedure dan report untuk berinteraksi dalam konteks kehidupan sehari hari.
Kompetensi Dasar      : 2.2. Merespon makna yang terdapat dalam menolog pendek sederhana secara aqurat, lancar, dan berterimah untuk berinteraksi dalam konteks kehidupan sehari- hari dalam teks yang berbentuk procedure dan report.
Jenis Teks                            : Menolog ( Procedure/ Report )
Tema                                     : daily life
Aspek/ skill                         : Listening and Speaking
Alokasi Waktu                   : 4 x 40 (2 x pertemuan)
1.       Tujuan Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran siswa dapat :
a.       Mengidentifikasi berbagai informasi dalam teks monolog berbentuk procedure and Report.
b.      Mengetahui  struktur procedure and report text
c.       Mengidentifikasi tujuan komunikatif teks menolog berbentuk procedure dan report.
d.      Mampu membuat procedure and report text
e.      Meningkatkan kosakata melalui teks bacaan / dialog.

v  Karakter siswa yang diharapakan : thrustworthines, resfect, diligence, responsibility, courage.
2.       Materi Pembelajaran
a.       Procedure Text
The tell us how something is done through steps or actions.
-          What the purpose/ goals
-          Materials
-          Step / what to do.
b.      Report text
A text which present information about something, as it is. Information provided is general and factual.
c.       Contoh procedure text tentang How To Make Chocolate Ball
d.      Contoh report text tentang Elephant.
e.      Tata bahasa dan kosa kata terkait theme.
3.       Metode Pembelajaran : Brainstorming
4.       Langkah – langkah kegiatan
a.       Kegiatan pendahuluan
Apersepsi
·         Salam, absensi siswa, menanyakan kabar siswa.
·         Memberikan penjelasan tentang definisi dan struktur procedur and report.
·         Tanya jawab tentang kosa kata yang terdapat dalam teks monolog/ dialog
Motivasi            : Menjelaskan pentingnya materi yang akan dipelajari berikut kompotensi yang harus dikuasai siswa.
b.      Kegiatan Inti
Eksplorasi :
·         Melibatkan peserta didik mencari informasi yang luas dan dalam tentang topik/tema materi yang akan dipelajari dengan menerapkan prinsip alam terkambang jadi guru belajar dari aneka sumber.
·         Menggunakan beragam pendekatan pembelajaran, media pembelajaran, dan sumber belajar lain.
·         Memberikan kesempatan untuk berpikir, menganalisis, menyelesaikan masalah, dan bertindak tanpa rasa takut.
·         Menfasilitasi terjadinya interaksi antarpeserta didik serta antarpeserta didik dengan guru, lingkungan, dan sumber belajar lainya.
·         Melibatkan peserta didik secara aktif dalam setiap kegiatan pembelajaran
·         Memfasilitasi peserta didik melakukan percobaan di laboratorium, studio, atau lapangan.

Elaborasi :
·         Membiasakan peserta didik membaca dan menulis yang beragam melalui tugas-tugas tertentu yang bermakna secara tekun.
·         Menfasilitasi peserta didik melalui pemberian tugas , diskusi, dan lain-lain. Untuk memunculkan gagasan baru baik lisan maupun tulisan.
·         Menfasilitasi peserta didik dalam pembelajaran kooperatif dan kolaboratif.
·         Menfasilitasi peserta didik berkompetensi secara sehat  untuk meningkatkan prestasi belajar.
·         Menfasilitasi, peserta didik membuat laporan eksplorasi yang dilakukan baik lisan maupun tulisan secara individu maupun kolompok.
·         Menfasilitasi peserta didik untuk menyajikan hasil kerja individual maupun kolompok.
Konfirmasi :
·         Memberikan umpan balik positif dan penguatan dalam bentuk lisan, tulisan, isyarat terhadap keberhasilan peserta didik.
·         Memberikan konfirmasi terhadap hasil eksplorasi dan elaborasi peserta didik melalui berbagai sumber.
·         Menfasilitasi peserta didik melakukan refleksi untuk memperoleh pengalaman belajar yang telah dilakukan.
·         Menfasilitasi peserta didik untuk memperoleh pengalaman yang bermakna dalam mencapai kompetensi dasar.
o   Berfungsi sebagai narasumber dan fasilitator dalam menjawab pertanyaan peserta didik yang menghadapi kesulitan dengan menggunakan bahasa yang baku dan benar.
o   Membantu menyelesaikan masalah
o   Memberi acuan agar peserta didik dapat melakukan pengecekan hasil explorasi.
o   Memberi informasi untuk bereksplorasi lebih jauh.
o   Memberi motivasi kepada peserta didik yang kurang atau belum berpartisipasi aktif.
c.       Kegitan Penutup
·         Bersama-sama dengan peserta didik membuat simpulan.
·         Melakukan penilaian
·         Memberikan umpan balik terhadap proses pembellajaran
·         Memberikan kegiatan lanjutan (remedi dan lainya )
5.       Sumber Belajar
Materi yang relevan dari internet
Buku – buku yang relevan
6.       Penilaian
Indikator pencapaian
Kompetensi
Tekhnik
penilaian
Bentuk
Instrumen
Instrument soal
1.       Mengidentifikasi  berbagai informasi dalam teks.
2.       Mengidentifikasi langkah retorika dalam teks
3.       Mengidentifikasi tujuan komunikatif teks
Tes tulis












Tes lisan 
Membuat contoh teks


Membuat kalimat simple present







Tanya jawab tentang 10 kosa kata tersulit lengkap dengan artinya.Yang diperoleh dalam teks
Write one example of procedure and report


Write one sentence used timeless simple present (usually,always, often)






Mention 5 vocabulary you get in the text in front of the class or your friends.

Bulukumba,


Guru Mapel Bahasa Inggris,




( .............................................. )
NIP /NIK :  ..............................
       





                                
memberi dan menanggapi certainy/kepastian or uncertainty/ketidakpastian
Ketika kita tak yakin dengan informasi yang disampaikan orang lain. Kita akan mencari suatu kepastian yang menanyakan apakah informasi itu meyakinkan atau tidak. Jika dalam bahasa indonesia kita sering menggunakan kata "benarkah?", "kau yakin?", dll. Kalau dalam bahasa inggris kita bisa menggunakan beberapa kata berikut:
>1> are you sure?
>2> are you certain?
>3> really?
>4> are you really sure?
>5> are you really certain?
Yang artinya:
>1> apakah kamu yakin?
>2> apakah kamu yakin?
>3> benarkah?
>4> apakah kamu benar-benar yakin?
>5> apakah kamu benar-benar yakin?

Kalimat /kata diatas digunakan untuk bertanya apakah informasi itu meyakinkan atau tidak.
Mereka atau kamu jika ditanya seperti diatas bisa menjawab menggunakan kata/kalimat berikut:
jika meyakinkan
>1> i'm quite sure.
>2> i'm really sure.
>3> i'm quite certain.
>4> i'm really certain.
>5> i have no doubt about it.
>6> absolurely.
>7> definitely.
Yang artinya:
>1> aku cukup yakin.
>2> aku benar-benar yakin.
>3> aku cukup yakin.
>4> aku benar-benar yakin.
>5> aku tidak punya keraguan tentang itu.
>6> mutlak.
>7> tentu.
jika tidak meyakinkan
>1> i'm not sure.
>2> i have a doubt about that.
>3> i can't say anything right now.
>4> probably.
Yang artinya:
>1> aku tidak yakin.
>2> aku memiliti keraguan tentang itu.
>3> aku tidak bisa mengatakan apa-apa sekarang.
>4> mungkin.

Contoh dialog:

ucok: "hi, saskia. Do you know that Mr Rangga is getting married this sunday?"
Saskia: "Really? Are you sure with that news?"
ucok: "definitely. I have the invitation to his wedding party. Will you come with me?"
saskia: "sorry. I can't say anything right now. I have to talk to my dad and mom, first."
(source: passport to the world 3)
ingat!!!boleh copy paste asal cantumkan alamat blog!!! Terima kasih telah membaca 


1.       Putri : I just made quilt (selimut)last week. Here it is.
       Ida     : That’s very beautiful, Putri. 
Putri                   : Really?
       Ida     : Yes, it great.
       The word really in this expression is showing …
A.  Disappointed.       B. Agreement.  C. Objection.      D. Attention.
2.       Which of the following sentence is the expression of asking certainty?
a.        Well, I’m very sure about that.
b.      John, Are you sure?
c.       Well, I’m not so sure about that.
d.      Try it, I’m sure you can!
3.        Which of the following sentence is the expression of certainty?
a.       Well, I’m very sure about that.
b.      Well, I’m not so sure about that.
c.       I know you can do it well.
d.      Don’t worry,I will help you.
4.       Which of the following sentence is the respond of uncertainty?
a.       Sorry, I’m not so sure about that.
b.      Well, I’m very sure about that.
c.       I believe you can do it well.
d.      Really?
5.       Which of the following sentence is asking for repetition?
a.       Sorry, I’m not so sure.
b.      Well, that’s all right.
c.       Sorry, I beg your pardon, sir?
d.      Really?
6.       Which of the following sentence is the respond of asking for repetition?
a.       Do you understand?.
b.      What did you say?.
c.       Ok. Listen it well.
d.      Really?
7.       Ajeng        : What do you think of this new shirt?
Danias      : How fantastic!  Where did you buy it?
Ajeng        :  In “Sinar Baru” super Market.
 The sentence “ how fantastic!”  is the expression of:
a.       Showing uncertainty.
b.      Asking for certainty.
c.       Showing attention.
d.      Showing admiration
The easy way to send a short message
Just go to the main menu, and then 8) ……………. “Message”. After that select “Write New”/“Write Message” and then 9) ……………….. your message. When you’ve finished writing your message, press “Send” or “OK” or “Yes”. And then go to phonebook and select the number you wanted to 10) ………… it to.
8.       The most correct answer for item no 48 is ….
A.  select                       B.  Open               C.  Enter               D.  Send
9.       The most correct answer for item no 49 is ….
A.      Select     B. Open                                C. Write                D. Send
10.   The most correct answer for item no 49 is ….
A.      Select     B.  Open               C.  Send                                D. Write
Belibis Hotel
A five star hotel with a city and beach view.  Promotion Package during week days.
Only Rp 750.000,-
Included    1x Breakfast.
                  2x Dinner
Free to use our facilities such as:
- Spa centre    - Fitness centre
and swimming pool
11.   Based on the advertisement above, the correct statement is ...
A.      The fare is Rp 750,000.00 per day.
B.      The package is included two time breakfast.
C.      Swimming pool is not included to the package.
D.      The fare is Rp 750,000.00 per week.

12.   Nany                :     Don’ forget to add some salt then some water.
     Wenny             :     Would you mind repeating it ,Nany? It’s not so clear here.
     Nany                                 :      ………………………..
A.      Then mix it well until it is dissolve.
B.       I think it is clear enough.
C.      I said “Don forget to mix it”.
D.      I said “Don’t forget to add some salt then some water
13.   Mother: you know that Tamara always takes sleeping pills to solve her problems.
Father: That's wrong. It can be dangerous for her life if she doesn't change her bad habit. She should go to a specialist or share her problems with someone she trusts. The underlined expression expresses ....
A.sympathy B.possibility        C. Disagreement              D. Uncertainty
14.   X : Is Puncak Pass resort near here?
Y : Yes, it is.
Z : .... it's about 100 kilometers from here.
X: Oh, really?
A.       I disagree with you.         B.  I quite agree.               C. I think so too.               D. It certainly is.


Pengertian Report Text

Descriptive Text
Report Text
Pengertian
Sebuah teks yang memberikan penjelasan hal yang lebih khusus
Sebuah teks yang memberikan penjelasan hal yang lebih umum
Contoh
Music Box
Music boxes are small instrument that play tunes by themselves. The music-making parts of a music box are a cylinder and a row of metal teeth of different lengths. A spring or a set of wheels turns the cylinder.
Music
Music is sound put into pleasing or interesting patterns. People use music for a part of ceremonies, such as religious services, parades, and weddings. People also use music to show their feelings and ideas.

The report is a text that presents a general and factual information
Istilah report text sering juga dikenal dengan sebutan informational report. Report, dalam Concise Oxford Dictionary Edisi 10, diartikan sebagai 1) an account given of a matter after investigation or consideration. 2) a piece of information about an event or situation. Jika disimpulkan, secara bahasa report text adalah teks yang berfungsi untuk memberikan informasi tentang suatu peristiwa atau situasi, setelah diadakannya investigasi ( penelitian/pengamatan secara mendetail) dan melalui berbagai pertimbangan.
Report Text adalah teks yang mendeskripsikan sesuatu atau benda-benda secara umum, contohnya berbagai benda atau fenomena alam, buatan dan sosial yang ada atau terjadi di lingkungan kita. Teks report mengupas suatu hasil pengamatan, penelaahan, penelitian, observasi, atau study tentang benda atau binatang, orang atau tempat. 
Report Text hampir sama dengan Descriptive Text yang membedakan adalah objek yang diceritakan berbentuk jamak, sedangkan objek yang diceritakan pada Descriptive Text berbentuk tunggal. 

Generic Structure Report Text adalah :
1. General classification (Klasifikasi umum) : pengantar tentang sesuatu atau fenomena yang akan dibahas.
2. Description (Deskripsi) : menerangkan sesuatu atau fenomena yang dibahas, meliputi bagian-bagian, kualitas dan perilaku.

Ciri-ciri Report Text adalah :
1. Menggunakan pola kalimat Simple Present Tense
2. Menggunakan kata benda umum (general nouns)
3. Menggunakan kata kerja yang saling berhubungan (relating verbs)
4. Terdiri dari sebuah objek ditambah objek tentang alam lainnya.

Tujuan Report Text
Setiap tulisan pasti memiliki tujuan mengapa tulisan itu ditulis. Begitu juga dengan report text. Beberapa pakar menyebutkan bahwa tujuan teks report adalah :
Its social purpose is presenting information about something. They generally describe an entire class of things, whether natural or made: mammals, the planets, rocks, plants, countries of region, culture, transportation, and so on. 
Jika disimpulkan, tujuan report text adalah untuk menyampaikan informasi hasil pengamatan dan analisa yang sistematis. Informasi yang dijelaskan dalam report text biasanya bersifat umum, baik itu alamiah ataupun buatan seperti binatang mamalia, planet, bebatuan, tumbuh-tumbuhan, negara bagian, budaya, transportasi, dan lain sebagainya.
Pola Tata Bahasa dalam Report Text
Setiap tulisan pasti memiliki ciri bahasa tersendiri; jika recount text dan narrative text cenderung memiliki ciri menggunakan simple past, lalu bagaimana dengan report text? Oke berikut adalah pola grammar yang umum digunakan dalam teks report, yang meliputi :
·         Use of general nouns, eg hunting dogs, rather than particular nouns, eg our dog;
·         Use of relating verbs to describe features, eg Molecules are tiny particles;
·         Some use of action verbs when describing behaviour, eg Emus cannot fly;
·         Use of timeless present tense to indicate usualness, eg Tropical cyclones always begin over the sea;
·         Use of technical terms, eg Isobars are lines drawn on a weather map;
·         Use of paragraphs with topic sentences to organise bundles of information; repeated naming of the topic as the beginning focus of the clause.
Keterangan :
·         General nouns, maksudnya adalah, suatu benda (baik itu hidup atau mati) yang bersifat umum. Coba bandingkan : Hunting dogs >< My dog. Hunting dogs bersifat umum; sedangkan my dog bersifat khusus. 
·         Relating verbs, dalam grammar disebut juga dengan linking verbs. Seperti to be [is, am, are: present], seem, look, taste dan lain sebagainya. 
·         Timeless present tense adalah salah satu penanda waktu dalam simple present seperti "often, usually, always" dan lain-lain. 
·         Technical terms, maksudnya adalah istilah-istilah yang meliputi teks report tersebut. Misalnya tentang "music" maka, istilah-istilah musik harus ada.


Contoh Report Text : ELEPHANT
Elephant is the largest and strongest of all animals. It is a strange looking animal which it has thick legs, huge sides and backs, large hanging ears, a small tail, little eyes, long white tusks and above all, elephant has a long nose, the trunk. An elephant is commonly seen in a zoo, it is hard to find in its natural habitat.
The trunk is the elephant's peculiar feature. This trunk has various usages. The elephant draws up water by its trunk and can squirt the water all over its body like a shower bath. The elephant's trunk also lifts leaves and put them into its mouth. In fact, the trunk serves the elephant as long arm and hand. An elephant looks very clumsy and heavy and yet an elephant can move very quickly.
The elephant is very intelligent animal. Its intelligence combined with its great strength makes an elephant a very useful servant to man. Elephant can be trained to serve in various ways such as carry heavy loads, hunt for tigers and even fight. An elephant is really a smart animal.